Toyota Celica Supra Forum banner

Scharnier revisie/reparatie kits

8.9K views 16 replies 8 participants last post by  AJ  
#1 ·
Heeft iemand een bekend goed onderdeelnummer voor het reviseren van de deurscharnieren? Degenen waarbij de pen niet door de bus was versleten, dus met behulp van de standaard gatmaten zodra de pen en bussen eruit zijn gedreven.

#3 ·
Ik ben van plan om hier een how-to draad voor te maken zodra ik het heb uitgezocht.

#4 ·
Ik vraag me af of de kits die ze maken voor Toyota-trucks uit dezelfde periode zouden werken? Ik denk niet dat ik ooit eerder een Mk2 met een doorhangende deur heb gezien.

#5 ·
De mijne waren behoorlijk versleten en ik had de deur toch al verwijderd. Ik heb veel aanbiedingen gevonden voor Toyota pickup/Hilux/4Runner uit dezelfde periode, dus dat wordt mijn back-upplan. Zelfs een set van de juiste flensbussen en een schouderbout zouden werken.

#6 ·
Als u de afmetingen kunt achterhalen en zolang het geen gekke decimale mm is, kunt u bronzen poederbussen kopen in een reeks standaard maten. Sommige van uw betere ouderwetse ijzerwarenwinkels hebben ze. Het zou de pin-diameter zijn die het meest kritisch is, aangezien het gat in de beugel kan worden geboord voor een grotere buitendiameter (rekening houdend met de juiste maat voor perspassing). Ik herinner me ook dat ik heb gelezen over iemand die scharnierpenhulzen maakte van messing buizen die verkrijgbaar zijn in hobbywinkels, maar ik kan me niet herinneren wat voor soort auto ze aan het restaureren waren.

• Like
Reactions: drjim
#7 · (Edited)
Ja, ik heb alle afmetingen en zou standaard flensbussen kunnen gebruiken en de gaten van het scharnierhuis ervoor kunnen ruimen. Plus een schouderbout gebruiken. Maar het wordt duurder en ik hoop dat er al een kit is die werkt of dat er een kit wordt gemaakt, zodat mensen de handleiding gemakkelijk kunnen volgen.

#8 ·
Ik heb Dorman 38473 gebruikt voor 4Runner en Tacoma. Mijn bussen zaten vast aan de pen en draaiden in het scharnier. Het gat in het scharnier moet worden vergroot, omdat de bussen een grotere buitendiameter hebben dan het origineel, maar dat is goed, aangezien de gaten toch versleten waren. De kit wordt geleverd met pennen die een nylock-moer hebben die je nauwelijks opmerkt als deze aan de onderkant zit.

#9 ·
Goed om te weten. Was de lengte van de nieuwe pin correct met deze kit?

#10 ·
De pen heeft de perfecte maat. Ik heb de buitendiameter van de bus gemeten en een boormaat gekozen waarvan ik dacht dat deze een perspassing in het scharnier zou geven. Het bleek dat ik ernaast zat en het scharnier een beetje moest ruimen om de bus erin te persen. Wees voorzichtig met persen om het scharnier niet in te klappen. Doe één bus per keer en ondersteun de onderkant tijdens het persen. Eenmaal geperst, kromp de binnendiameter van de bus een beetje en gaf een nauwsluitende pasvorm op de pen zonder speling. De vervangende pen heeft kartels onder de kop die in de beugel worden geperst, net als de originelen, om rotatie te voorkomen.

#11 · (Edited)
Oké, cool, dat is dan een goede optie. De standaard pen is 50 mm lang en heeft een buitendiameter van 8 mm. De bussen hebben een buitendiameter van 10 mm en een totale lengte van 7 mm met een flens van 1 mm dik, wat ongeveer 16 mm diameter is.

De kitspecificaties gevonden, de pen lijkt een beetje lang met 60 mm, maar ik wed dat het de totale lengte is, niet de lengte onder de kop tot onder de moer. 8 mm diameter dus dat is goed, en de lengte van de bus ziet er goed uit. De buitendiameter van de bus is 0,431 inch, dus ongeveer 11 mm, een 27/64 boor geeft je 0,422 dus dat is redelijk dichtbij, je zou het vanaf daar een beetje kunnen ruimen met een vijl.

#12 ·
Ja, 27/64 komt in de buurt zonder eroverheen te gaan. Dan een ruimer om het een beetje te openen. De vermelde pinlengte is de totale lengte en biedt ruimte voor een nylock-moer. Ik was tevreden met de resultaten die ik had.

#13 ·
Oké,

Dorman 38473 past perfect. Hier is een gids:

-Slijp de bovenkant van een van de fabriekspennen af en sla deze eruit met een centerpons. Gebruik vervolgens een bout of centerpons met een diameter van 10 mm om de oude bussen eruit te drijven (de flens breekt gewoon af, ze zijn broos).

-Reinig de oude scharnieren, ik heb ze gestraald
16885

-Boor de busgaten uit van 10 mm naar 11 mm, een 27/64 met een beetje ruimen met een vijl werkt prima. Schuin de gatenrand af om het inbrengen van de bus te vergemakkelijken

-Sla de nieuwe bussen voorzichtig in totdat ze gelijk liggen, zorg ervoor dat de pen zo is uitgelijnd dat deze helemaal doorpast. Het zal krap zijn, dat is oké

-Nu is de beste tijd om de scharnieren te schilderen. Gebruik na het drogen van de verf wat verdunner om deze van het oppervlak en de ID van de bussen te reinigen

-Plaats de pennen van boven naar beneden terug om ze weer in elkaar te zetten. Zie de afbeelding hierboven als referentie om alles correct uit te lijnen (de scharnieren aan de passagierszijde zouden een spiegelbeeld zijn van de afgebeelde bestuurderszijde). Er is wat hameren nodig om de kop gelijk te krijgen

-Plaats de moeren terug en draai ze vast totdat het scharnier matig gemakkelijk kan draaien, je wilt niet dat het veel vastloopt, maar je wilt het ook niet los
16886

16888

16890

-Plaats de deur terug en lijn deze uit, de bussen zijn zelf smerend

#15 ·
De Dorman 38473 kit lijkt backorder te zijn of te zijn stopgezet toen ik de mijne wilde reviseren. Vervangen door Dorman 38474. Het enige verschil tussen de kits is dat de buitendiameter van de bus net iets kleiner is (0,421 vs. 0,431). Toch heb ik een 27/64 boor gebruikt om het gat te vergroten, maar ik hoefde niet te vijlen of te ruimen. De bus zat er strak in. Zeer tevreden met het eindresultaat

#16 ·
Ik denk dat het gewoon tijdelijk niet op voorraad is.